Prípravy Plesu v opere

Ples v opere už od svojho prvého ročníku prináša skvelý program, výzdobu a celkové prevedenie priestorov. Jeho príprava sa vždy začína takmer bezprostredne po ukončení aktuálneho ročníka plesu a stojí za ňou precízna a náročná organizácia. Prispieva k tomu niekoľko osobností, ktoré sa zhostia prípravy jednotlivých prvkov – výber účinkujúcich, príprava priestorov či choreografia programu. Práve vďaka súhre profesionálov, ktorý každý rok Ples v opere pripravujú, si toto podujatie postupne počas uplynulých deviatich ročníkov vybudovalo pozíciu najprestížnejšieho spoločenského podujatia u nás.

 

Dôsledná organizácia

Každý rok stoja za vysokou úrovňou prevedenia Plesu v opere mesiace prípravy, od naplánovania jeho témy, cez výber účinkujúcich až po samotnú organizáciu, ktorá je vyvrcholením takmer ročného úsilia a spolupráce profesionálov. Nad organizáciou Plesu v opere dohliada agentúra Monarch, ktorá okrem iného spolu s Čestným plesovým výborom a hostiteľom zostavuje skladbu účinkujúcich.

+ vyjadrenie Monarch (P. Princ) k pripravam a organizacii

hore

Precízna dramaturgia

Počas všetkých deviatich Plesov v opere prispela k celkovému dojmu a pozitívnemu ohlasu hostí na tento jedinečný event aj premyslená dramaturgia, ktorú má na starosti režisér Ján Ďurovčík. V spolupráci s agentúrou Monarch sa podieľa jednak na príprave programu po umeleckej stránke ako aj samotnej témy plesu. Dôležitým momentom Plesu v opere je rozhodne otvárací ceremoniál, ktorého tradícia vznikla od piateho ročníka plesu a ktorého priebeh sa v priebehu nasledujúcich ročníkov ustálila. Súčasťou slávnostného otvorenia plesu je vždy operná ária a balet ako aj príhovor hostiteľa, generálneho riaditeľa spoločnosti Orange Slovensko, a riaditeľa Opery SND, resp. SND ako i slávnostné rozozvučanie gongu hviezdou plesu, ktorou bola vždy doteraz dáma – speváčka. Neodmysliteľnou súčasťou ceremoniálu je aj úvodný valčík v podaní Interklubu Madit Bratislava.

hore

Jedinečná architektúra priestorov

Za premenu sály Slovenského Národného Divadla na tanečnú, ako i dostavanie javiskových lóží, prebudovanie foyer alebo zimnej záhrady je už od prvého Plesu v opere v roku 2001 zodpovedný scénický výtvarník Miloš Pietor. Ide o náročnú úlohu, ktorá vyžaduje kreatívnu i technickú prípravu priestorov. Prvé ročníky plesu priniesli ustálený mechanizmus spolupráce, ktorá funguje dodnes: „Od prvého Plesu v opere, ktorý sa konal v januári 2001, sa nám podarilo spoločnými silami proces prípravy plesu rozhodne vylepšiť a zjednodušiť. I keď bratislavské divadlo nie je rozmerovo také veľké ako viedenská opera, chceli sme zachovať princíp vytvorenia jedného veľkého parketu v priestore celej hlavnej sály. Bola to pre nás výzva, ale dnes, po desiatich rokoch konania Plesu v opere môžem povedať, že som rád, že sme nabrali odvahu prísť s konceptom prekrytia hľadiska ako prví na Slovensku. Tiež môžem povedať, že sa nám podarilo vytvoriť si hladký systém spolupráce jednotlivých tímov, ktoré sa na príprave Plesu v opere podieľajú. Na prestavbu celého divadla do jeho plesovej nádhery a elegancie máme totiž každý rok len tri dni. V prvých rokoch sme riešili najmä logistiku jednotlivých dodávateľov a akési ich ‚morálne poradie‘, keďže každý chcel samozrejme mať priestory prístupné pre seba ako prvý. Vyriešilo sa to tak, že kým väčšina dodávateľov ‚plní‘ divadlo zozadu divadla, rekvizitári majú k dispozícii vchod z námestia.“

Miloš Pietor sa však podieľa aj na návrhu a príprave interiérového zariadenia a dekorácie, ktoré sa každý rok menia a prinášajú novú atmosféru: „Každý rok sa snažíme výzdobu divadla niečím osviežiť a priniesť hosťom Plesu v opere ďalší nezabudnuteľný vizuálny zážitok. Vo všeobecnosti však platí, že rozsah používaného zariadenia, teda stoličiek, stolov a podobne, zostáva viac menej nezmenený. Ples v opere si totiž si počas uplynulých deviatich rokov svojej existencie vytvoril svoje tradície a ich výrazné zmeny by už pôsobili rušivo. Cirkulovanie po budove má už totiž svoje zákonitosti a preto sa napríklad nesnažíme pridávať stoličky na miesta, kde sme ich predtým nepoužili. Sú to síce detaily, ale práve vďaka nim sa nám každý rok darí plniť očakávania hostí. Pri navrhovaní výzdoby je potrebné si tiež uvedomiť, že Ples v opere má svoju atmosféru práve vďaka architektúre historickej budovy Slovenského národného divadla. Skúšali sme rôzne farebné kombinácie, ale zistili sme, že sa nedá ísť proti naturelu divadla a napríklad studené farby do modra alebo strieborna veľmi nefungujú.“

Zaujímavosťou je, že lóže, ktoré slúžili počas prvých dvoch rokov mali prízemie a prvé poschodie a boli čalúnené béžovo-zlatými výliskami, pripomínajúce operné lóže, a tyrkysovou látkou. Tretí ročník Plesu v opere priniesol nové lóže, ku ktorým pribudlo aj jedno poschodie – javiskový mezanín alebo čestná lóža pre 14 hostí. Zmenila sa tiež farba čalúnenia, na bledomodrú. Zmenou prešiel aj horizont – minulý rok bol zmenený pôvodný belasý s potlačou oblakov za čierny so svetielkovými vodopádmi, ktorý pripomína nočnú oblohu. Väčšinu interiérových a dekoračných prvkov zabezpečuje známy rekvizitár Jaroslav Košťál. Ďalším dôležitým prvkom, ktorý prispieva k celkovej elegancii a vznešenosti priestoru opery je kvetinová výzdoba tvorená v spolupráci s Michalom Hautom, majiteľom jedného z najznámejších bratislavských kvetinárstiev.